Bahasa dan Dialek (Orang Cina)  

Posted by -$H!M@:$H@M!Mi- in

Kaum Cina yang terdapat di Malaysia terdiri dari pelbagai dialek.Terdapat 4 kumpulan dialek yang utama di Malaysia iaitu :

Kantonis

Majoriti kaum Cina di Perak,Selangor,KL,Negeri Sembilan dan Pahang adalah drpd kumpulan dialek kantonis.Kumpulan ini juga merupakan kumpulan dialek terbesar disebelah timur negeri Johor dan di Sandakan,Sabah

Hakka

Kumpulan dialek hakka merupakan kumpulan terbesar di Sabah dan Sarawak,sebahagian dari negeri Selangor,Kulai,Johor Bahru,Pahang dan KL.Ramai juga yg menetap dinegeri Perak.Hakka merupakan dialek utama di Kuching,Sarawak.

Hokkien

Kumpulan dialek hokkien adalah kumpulan terbesar di M'sia dan menguasai dari persisiran pantai negeri Kedah,Penang,Selangor (Klang),Melaka,Johor (Barat),Terengganu dan Kelantan.Dialek ini juga banyak digunakan di M'sia Timur..

Teochew

Kebanyakkan kaum cina drpd kumpulan dialek teochew berada d Penang,selatan Johor (Pontian,Johor Bharu) dan kepulauan Sabah.

Contoh Dialek:

Bahasa Baku

Apa khabar?

Terima kasih

Kantonis

Lei hou ma?

To che

Hokkien

Lu ho bo?

Kam sia

Hakka

Ni hao mao?

Mn koi



This entry was posted on Wednesday, April 29, 2009 at 4:30 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment